Kreuzer

Datum en locatie

24 september 2020
Orpheus Instituut (Korte Meer 12, 9000 Ghent)

Tussen Wenen en Parijs - Beethovens ‘Adam/Kreutzer’ Sonate Op. 47

Event24 september 2020

Afterwork concert #1

We bieden een alternatief programma aan voor het eerste afterwork concert, gezien pianist en componist Prach Boondiskulchok helaas niet kan reizen vanuit Londen. Naar aanleiding van 'Beethoven ongekunsteld', het jaarprogramma waarin het Orpheus Instituut 250 jaar Beethoven en 5 jaar 'Declassifying the Classics' viert, vinden er vijf afterwork concerten plaats in het Orpheus Instituut.

[Dit concert wordt tweemaal georganiseerd: om 18u en om 20u.]

Violist Alessandro Moccia (woonachtig te Gent en concertmeester van het Orchestre des Champs-Elysées) en Tom Beghin spelen Beethovens ‘Kreutzer’ Sonate Op. 47.

Alessandro Moccia, viool
Tom Beghin, piano

Piano's: Walter en Erard


Beethoven schreef dit stuk oorspronkelijk voor een concert in 1802 met de Engelse violist George Bridgetower.  Naar verluidt was de partituur amper klaar en moest Bridgetower over de schouders van Beethoven het oorspronkelijke en nog slordige handschrift vanop de lessenaar van de piano meelezen.  Maar uiteindelijk droeg Beethoven de gepubliceerde versie in 1805 op aan Rodolphe Kreutzer, dan één van de drie vioolprofessoren aan het Parijse Conservatoire.  Beethoven dacht eerst zelfs aan een dubbele opdracht, niet alleen aan violist Kreutzer maar ook aan Louis Adam, Kreutzers collega en pianoprofessor aan het Conservatorium.

We begeven ons tussen Wenen en Parijs door enerzijds de ‘Bridgetower' sonate te spelen op een Weense pianoforte van Anton Walter (zoals in het Augarten concert op 9 mei 1802 gebruikt zou kunnen zijn) en anderzijds de 'Adam/Kreutzer' sonate te laten klinken op een Franse piano van Erard Frères: dat is het instrument dat Beethoven zelf in 1803 bestelde en waarover hij in die periode erg enthousiast was.  De klankwerelden van die beide piano’s zijn fundamenteel verschillend, net zoals violisten in Wenen versus Parijs andere types van boog en andere technieken zouden hebben gebruikt.

In 1803 maakte Beethoven bovendien plannen om te verhuizen naar de grote stad Parijs.  Wat er nu precies ‘Frans' zou kunnen zijn aan zijn ‘Adam/Kreutzer’ sonate is wat we met onze uitvoering proberen uit te vissen.


Registratie

Gratis toegang, maar inschrijven is verplicht. (Registratie gesloten)

Het Orpheus Instituut heeft de volgende preventiemaatregelen genomen in lijn met de officiële COVID-19 maatregelen voor professionele kunstenorganisaties in België:

  • Dit concert wordt tweemaal georganiseerd (om 18u en om 20u) om voldoende tijd te voorzien om de concertzaal te ventileren en te desinfecteren. Op deze manier kunnen meer mensen van het concert genieten, ondanks de beperkte capaciteit.
  • Een maximum van 25 mensen is toegelaten per concert. We hebben een nieuw zitplan ontwikkeld om de social distancing te garanderen.
  • Indien u het concert wil bijwonen met iemand uit uw bubbel dan kunnen stoelen naast elkaar voorzien worden. Gelieve dit aan te duiden in het registratieformulier.
  • Registratie vooraf is verplicht. Uw naam en telefoonnummer zullen gevraagd worden voor eventueel contactonderzoek achteraf. Deze informatie wordt door het Orpheus Instituut 30 dagen bijgehouden en enkel hiervoor gebruikt.
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht. (Een mondmasker is ook verplicht in het Gentse stadscentrum.)
  • Desinfecterende handgel wordt voorzien aan de ingang en in de concertzaal.
  • U zal de dag voordien een e-mail ontvangen met eventuele updates en om u te herinneren aan de maatregelen.