Projecten
Inside the Hearing Machine
Beethovens laatste pianosonates en zijn Broadwood piano
In 1818 kreeg Beethoven van Thomas Broadwood in Londen een piano cadeau. Hij bleef er tot het einde van zijn dagen aan verknocht, al speelde zijn toenemende doofheid hem meer en meer parten. De oplossing kwam er in 1820 in de vorm van een gigantische Gehörmaschine. Beethoven had die besteld bij pianobouwer André Stein, die op zijn beurt de hulp inriep van een lokale bliksmid. We reconstrueerden Beethovens multi-zintuiglijk laboratorium. Dat blijkt bijzonder relevant voor ons begrip van de laatste drie pianosonates opus 109, 110 en 111. Onze uitvoeringen tonen aan hoe Beethoven ‘doof componeerde’ aan zijn geliefde Engelse piano, hoe hij de trillingen ervan hoorde, zag en vooral voelde. Of hoe een doof componist muziek creëerde niet ondanks maar dankzij zijn beperking.
Meer info: www.insidethehearingmachine.com
Beethovens Erard
Beethovens gaat Frans
In 1803 bestelde Beethoven een piano en forme de clavecin uit het atelier Erard Frères in Parijs. Waarom? Wat was hij van plan? Wat heeft hij ervan geleerd en wat heeft hij ermee bereikt? En waarom liet hij het instrument amper na een jaar al reviseren, om het te ‘verweensen’? Paste het instrument in een bredere politiek-culturele sympathie voor alles wat Frans was? Projecteerde hij zijn ontgoocheling in keizer Napoleon op het Franse instrument? Die vragen lagen aan de basis van een meerjarig onderzoek. We bouwden de allereerste replica van Beethovens Erard. Daarmee onderzochten we aspecten van organologie, akoestiek, musicologie, historische uitvoering en interpretatie.
Meer info: www.beethovenerard.com