Ensemble Hexameron

Twee concerten door docARTES studenten in Miry Concertzaal (Gent)

Nieuws 5 maart 2019

Luca Montebugnoli en Nadav Katan

Luca Montebugnoli en Nadav Katan startten beiden het docARTES programma in 2018. Naast artistiek onderzoekers zijn ze in de eerste plaats pianisten. Op 15 en 17 maart kan u ze live aan het werk zien in de Miry Concertzaal in Gent.

Ensemble Hexameron

Ensemble Hexaméron

15 March

Concert by Ensemble Hexaméron with fortepianist Luca Montebugnoli. Luca is a doctoral researcher (docARTES programme) at the Orpheus Institute in the cluster 'Declassifying the Classics'. Read more about his research project 'Rewriting for the salon'.

Het concert van Ensemble Hexaméron wil de sfeer oproepen van het Weense salon van de late jaren 1820, dé plek bij uitstek waar muziek gedurende de hele negentiende eeuw ingestudeerd werd. Een vergelijking met onze moderne opvatting van het concert is moeilijk. Salonconcerten lieten een rijke mengeling horen van zowel originele kamermuziek als arrangementen en transcripties, zodat het mogelijk werd muziek te horen die bedoeld was voor publieke concerten en theaters. Ensemble Hexaméron neemt Johann Nepomuk Hummels arrangement van Beethovens vierde symfonie als uitgangspunt en vult aan met werk van tijdgenoten, allen studenten of vrienden van Beethoven zoals Carl Czerny, Ferdinand Ries en Antonio Diabelli. Het ensemble wordt geleid door Luca Montebugnoli, die als onderzoeker verbonden is aan het Orpheus Instituut in Gent.

Van Beethoven / Hummel
– Symphonie nr. 4 in Bes majeur op. 60 (1806)
Sedlatzek / Diabelli
– Souvenir à Pasta et Rubini nr. 6.  
Carl Czerny
– Fantasia concertante op. 256
Ferdinand Ries
– Trio in C mineur, op. 143 (1826) 

Luca Montebugnoli    fortepiano

Nicolas Bouils    fluit

Roldán Bernabé    viool

Amaryllis Jarczyk    cello

Nadav Katan

17 March - Geannuleerd omwille van persoonlijke redenen

[Het concert wordt uitgesteld. Een nieuwe datum zal zo snel mogelijk gecommuniceerd worden.]

Nadav Katan - Ode aan de arrangeur Nadav is docARTES doctoral student who started in 2018. Read more about his research project 'Informed Phrasing'.

De kunst van het ‘arrangeren’ behelst veel meer dan muziek voor het ene instrument simpelweg te herwerken voor een ander. Veeleer is het een hercompositie van muzikaal materiaal door er een nieuw perspectief op te werpen. Daardoor ontstaan nieuwe werken, met hun persoonlijke, stilistische en instrumentale eigenaardigheden. De jonge Israëlische pianist Nadav Katan, als onderzoeker verbonden aan het Orpheus Instituut in Gent, brengt een ode aan de arrangeur. Het programma van zijn recital verkent het brede spectrum tussen origineel en arrangement, van de meticuleuze zoektocht naar authenticiteit bij Franck/Bauer tot een volkomen stilistische vrijheid bij het duo Bach/Busoni. Jean-Philippe Rameau opent de debatten met een suite voor klavecimbel.

Rameau
– 'Pièces de Clavecin': Suite in A mineur (1728) (twee delen)
Bach / Busoni
– Chaconne in D mineur voor solo viool, arrangement voor piano (1892)
Mendelssohn / Liszt
– Auf Flügeln des Gesanges' (1840)
Schubert / Liszt
– 'Gretchen am Spinnrade' (1838)
Schumann / Liszt
– Widmung' (1848)
Franck / Bauer
– 'Prelude, Fugue & Variation' (originele versie voororgel)
Stravinski / Agosti
– 'The Firebird Suite' (1928)   

Nadav Katan piano