Afterwork Concert 1 Visual

Datum en locatie

24 september 2020
Orpheus Instituut (Korte Meer 12, 9000 Gent)

PROMETHEUS - Imagining Sounds **UITGESTELD**

Event24 september 2020

Afterwork concert

Naar aanleiding van 'Beethoven ongekunsteld', het jaarprogramma waarin het Orpheus Instituut 250 jaar Beethoven en 5 jaar 'Declassifying the Classics' viert, vinden er vijf afterwork concerten plaats in het Orpheus Instituut. Deze concerten worden telkens gecureerd door een onderzoeker van de 'Declassifying the Classics' onderzoeksgroep. Het eerste concert, op donderdag 24 september (oorspronkelijk gepland op 26 maart), werd samengesteld door doctoraal onderzoeker Prach Boondiskulchok (pianist en componist).

UPDATE: Een alternatief programma is voorzien voor 24 september (> meer info)

[Dit concert wordt tweemaal georganiseerd: om 18u en om 20u.]

Curator: Prach Boondiskulchok

Programma:

  • Steibelt: Mélange Op. 10
  • Beethoven: Prometheus Variations Op. 35
  • Boondiskulchok: Prometheus (2020) Belgian Premiere

Performers: Prach Boondiskulchok, Luca Montebugnoli en Camilla Köhnken

Piano's: Walter en Erard


In 1802, Beethoven wrote his Fifteen Variations with a Fugue Op. 35 “in an entirely new manner.”  The theme itself is a recycled melody from his earlier Creatures of Prometheus.  The novelty, however, lies in Beethoven’s embracing a new sonic sensibility.

I have assembled this programme to trace a story around Beethoven's sonic imagination that may well have started in a pianistic duel with Daniel Steibelt in spring 1800. In spite of reports of Beethoven having mocked his Parisian rival, we believe that Beethoven left impressed with Steibelt’s pianistic effects.  Drawing on both composers' fascination with sound worlds, I have written a new work, entitled Prometheus, to be performed in juxtaposition with the older works.

We present this concert on two fortepianos: a Viennese Walter (which Beethoven would have had) and a French Erard (the piano that Steibelt knew well and that Beethoven may have started to want, before actually ordering one in 1803).  With the instruments side by side, we create sound combinations that Beethoven may well have imagined.  But while Beethoven dreamt of sounds produced by technology he did not yet have, my Prometheus uses historical instruments we do have to create new sonic possibilities.

- Prach Boondiskulchok


Registratie

Gratis toegang, maar inschrijven is verplicht.

Het Orpheus Instituut heeft de volgende preventiemaatregelen genomen in lijn met de officiële COVID-19 maatregelen voor professionele kunstenorganisaties in België:

  • Dit concert wordt tweemaal georganiseerd (om 18u en om 20u) om voldoende tijd te voorzien om de concertzaal te ventileren en te desinfecteren. Op deze manier kunnen meer mensen van het concert genieten, ondanks de beperkte capaciteit.
  • Een maximum van 25 mensen is toegelaten per concert. We hebben een nieuw zitplan ontwikkeld om de social distancing te garanderen.
  • Indien u het concert wil bijwonen met iemand uit uw bubbel dan kunnen stoelen naast elkaar voorzien worden. Gelieve dit aan te duiden in het registratieformulier.
  • Registratie vooraf is verplicht. Uw naam en telefoonnummer zullen gevraagd worden voor eventueel contactonderzoek achteraf. Deze informatie wordt door het Orpheus Instituut 30 dagen bijgehouden en enkel hiervoor gebruikt.
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht. (Een mondmasker is ook verplicht in het Gentse stadscentrum.)
  • Desinfecterende handgel wordt voorzien aan de ingang en in de concertzaal.
  • U zal de dag voordien een e-mail ontvangen met eventuele updates en om u te herinneren aan de maatregelen.

Overige afterwork concerten:

  • #2 - 26 nov. EROICA for Two and Four Hands (Curator: Luca Montebugnoli)
  • #3 - TBA MOONLIGHT – Trance-s(c)ending (Curator: Sanae Zanane)
  • #4 - TBA Zukunftsmusik (Curator: Camilla Köhnken)
  • #5 - TBA FIBONACCI’s Spiral (Curator: Tom Beghin)