Geschiedenis

In 20 jaar groeide het Orpheus Instituut uit van een Hoger Instituut voor Muziek naar een gevestigde hotspot voor ‘advanced studies and research – in music’.

2017

  • Het Orpheus Instituut brengt de documentaire "Inside the Hearing Machine" uit, dat de resultaten en het parcours onthult van een artistiek onderzoeksproject door Tom Beghin.
  • In de context van het ERC-project “MusicExperiment21” door onderzoeker Paulo de Assis, wordt de tweede editie van de DARE-conferentie georganiseerd. Deze conferentie staat helemaal in het teken van de relatie tussen artistiek onderzoek en de filosofie van Deleuze en Guattari en verwelkomt artiesten en academici van over de hele wereld in het Orpheus Instituut.

2016

  • Het Orpheus Instituut viert zijn twintigjarig bestaan in het academiejaar 2016-2017, met als hoogtepunt een 48 uur durend programma vol muziek, discussies en festiviteiten.
  • Na een positieve externe evaluatie van de opleidings- en onderzoeksactiviteiten van het Orpheus Instituut worden de beheersovereenkomsten met het Ministerie van Onderwijs en het departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) hernieuwd voor een periode van 5 jaar.

2015

  • In het kader van het ERC project “MusicExperiment21” van onderzoeker Paulo de Assis vindt de eerste DARE conferentie plaats. Dit is het eerste internationale congres dat volledig gewijd is aan de relatie tussen artistiek onderzoek en Deleuze’s en Guattari’s filosofie.
  • Het Orpheus Instituut publiceert een eerste Open Access publicatie: ‘Experimental Affinities in Music’ (Paulo de Assis). Open Access verzorgt direct, gratis en online toegang tot wetenschappelijke publicaties zonder copyright restricties van uitgevers. Het achterliggende idee is dat onderzoek dat met publieke middelen is gefinancierd, voor iedereen wereldwijd openbaar toegankelijk moet zijn.

2014

  • Het interuniversitaire doctoraatsprogramma docARTES bestaat 10 jaar en dit wordt gevierd met een magazine, een update van de brochures en flyers en een druk bijgewoond event.
  • Tom Beghin, een Vlaamse pianist-onderzoeker die in Canada woont en werkt, wordt aangetrokken voor een nieuwe onderzoekscluster “Declassifying the Classics”. Dit onderzoeksproject wordt financieel ondersteund door het Fonds InBev-Baillet Latour en gerealiseerd in samenwerking met Piano’s Maene.
  • Jonathan Impett wordt aangesteld als Director of Research van het Orpheus Research Centre.
Tom Beghin
Jonathan Impett

2013

  • Het Orpheus Research Centre in Music [ORCiM] breidt het onderzoeksteam verder uit via een tweede Call for Fellowships.
  • Het doctoraatscurriculum docARTES wordt hertekend en geïmplementeerd.
  • De ORCiM subsidieovereenkomst met het Vlaamse Departement voor Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) wordt hernieuwd.

2012

  • ORCiM-onderzoeker Paulo de Assis ontvangt een ERC Starting Grant (European Research Council) voor zijn project MusicExperiment21. Europa erkent en bevestigt hiermee de unieke positie van het Orpheus Instituut als centrum voor artistiek onderzoek in muziek.
  • Een nieuwe meerjarige subsidieovereenkomst met het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming wordt ondertekend.

2011

  • Het ORCiM vat post op de gerenoveerde bovenverdieping van het Orpheus Instituut. De nieuwe faciliteiten bestaan uit een goed uitgerust auditorium/laboratorium, individuele studiekamers en een grote vergaderzaal.
Auditorium
Vierde verdieping

2010

  • De eerste twee musici behalen een docARTES doctorstitel. Luk Vaes en Jed Wentz promoveren tot Doctor in de Kunsten aan de Universiteit van Leiden.
  • ORCiM onthult een meerjarige onderzoeksagenda: ‘Artistic Experimentation in Music'. Hiervoor werkt het onderzoekscentrum samen met de University of Music and Dramatic Arts (Graz, Oostenrijk), Sibelius Academy (Helsinki, Finland), Queensland Conservatorium (Brisbane, Australië) en de Universiteit van York (York, Verenigd Koninkrijk).
  • Het Orpheus Instituut wordt opgenomen als case-study en voorbeeld van een good practice in een overzichtspublicatie 'Researching conservatoires' van het AEC (Association Européenne des Conservatoires).

2009

  • Het Orpheus Research Centre in Music [ORCiM] wordt officieel geopend op 12 februari 2009 door Patricia Ceysens, Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse zaken.
  • Naar aanleiding van de officiële opening van ORCiM, richt het Orpheus Instituut E.N.A.R. op. Het European Network for Artistic Research in Music wil het artistieke onderzoeksdiscours tussen musici - onderzoekers in Europa stimuleren. In 2011 zal dit netwerk evolueren tot E.P.A.R.M. (European Platform for Artistic Research in Music) en vanaf dan wordt het opgenomen binnen de werking van het AEC.
  • Een nieuwe publicatiereeks wordt in het leven geroepen. De ORCiM Subseries bundelt onderzoek(sresultaten) van het Orpheus Research Centre in Music [ORCiM].
  • ORCiM viert zijn eerste Research Festival in september 2009.

2008

  • Introductie van twee nieuwe events:
    - [MAO] Module Artistiek Onderzoek: tijdens deze seminaries komen onderwerpen aan bod die nieuwe perspectieven openen op artistiek onderzoek; voor de organisatie en de invulling werken de vier muziekdepartementen aan de Vlaamse hogescholen en het Orpheus Instituut nauw samen (Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven).
    - Music Theorist in Residence: een internationaal erkend expert geeft lezingen en workshops op uitnodiging van de Nederlands-Vlaamse Vereniging voor Muziektheorie, de Universiteit en het Conservatorium van Amsterdam, de KU Leuven en het Orpheus Instituut.
  • Introductie van een nieuwe workshop Opnametechnieken voor jonge kamermuziekensembles.
  • Het Orpheus Research Centre in Music [ORCiM] ondertekent een convenant met het Vlaamse departement voor Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI).
  • ORCiM verspreidt een Call for Fellowships. Uit 60 aanmeldingen afkomstig uit 25 verschillende landen wordt een team van 15 onderzoekers uit 10 landen geselecteerd. * ORCiM organiseert een eerste internationaal seminarie: 'The Musician as Listener'.

2007

  • Het Orpheus Instituut lanceert zijn eigen onderzoekscentrum in muziek, het Orpheus Research Centre in Music [ORCiM]. De missie van ORCiM is om de hoogste kwaliteit van artistiek onderzoek in muziek te produceren en te promoten.
  • Orpheus Instituut verwelkomt een nieuwe Vlaamse docARTES partner: Associatie KU Leuven - Lemmensinstituut.
  • Hernieuwing van de beheersovereenkomst met de Vlaamse minister van Onderwijs.

2006

  • Onder impuls en onder coördinatie van het Orpheus Instituut bundelen acht instituten van het hoger onderwijs in Europa hun krachten om het eerste gezamenlijke Europese doctoraatscurriculum in muziek te ontwikkelen: DOCUMA.
  • In samenwerking met BOZAR MUSIC organiseert het Orpheus Instituut een nieuwe reeks events onder de noemer 'Artistieke Getuigenissen'. Gerenommeerde musici treden op in Bozar en presenteren reflecties op hun artistieke praktijk in het Orpheus Instituut.
  • Eerste editie van een studiedag over 'artistiek onderzoek in muziek', georganiseerd door het Orpheus Instituut in samenwerking met de vier muziekdepartementen van de Vlaamse hogescholen in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven.

2005

  • Het Orpheus Instituut lanceert samen met zes partnerinstituten een internationale denktank over 'Artistic Research': EMPaR, Enquiry into Musical Practice as Research.

2004

  • Het Orpheus Instituut bundelt zijn krachten met gerenommeerde universiteiten en hogere muziekonderwijsinstellingen in Vlaanderen en Nederland voor de lancering van docARTES: één van de meest toonaangevende Europese doctoraatsopleidingen voor uitvoerende musici en componisten. Sinds 2004 heeft docARTES ongeveer 300 aanmeldingen voor het toelatingsexamen ontvangen.
  • M.I.D.A.S.: Music Institutions with Doctoral Art Studies, een initiatief van het Orpheus Instituut om een Europees netwerk uit te bouwen van instituten met doctoraatsopleidingen voor musici, zoals docARTES.

2003

  • Een nieuw opleidingsinitiatief - Masterclass Kamermuziek - wordt geïntroduceerd om jonge, professionele ensembles artistiek te begeleiden.
  • Het Orpheus Instituut stelt een gespecialiseerde en discipline-specifieke bibliotheek open voor het publiek.
  • De eerste editie van de Internationale Orpheus Academie voor Muziek en Theorie - één van de populairste events in het Orpheus Instituut - vindt plaats in april 2003.

2002

  • Eerste Minister Guy Verhofstadt en Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten wonen de officiële opening van het Orpheus Instituut bij in het gerenoveerde 19e-eeuwse gebouw in Gent.

2001

  • De eerste 'Laureaat van het Orpheus Instituut' titels worden toegekend aan jonge musici.
  • Drie nieuwe boeken verschijnen in de gloednieuwe publicatiereeks van het Orpheus Instituut: 'Geschriften van het Orpheus Instituut'.
  • Het Orpheus Instituut tekent de eerste beheersovereenkomst met het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.

1996

  • Een 'Hoger Instituut voor Muziek' is geboren. Peter Dejans wordt benoemd tot directeur. Met de oprichting van het Orpheus Instituut steunt het Vlaams Ministerie van Onderwijs een instituut dat zich een unieke plaats toe-eigent tussen de Vlaamse conservatoria en universiteiten in, en zich richt tot masterstudenten die geïnteresseerd zijn in reflectie op hun eigen muzikale praktijk.
  • De laureaatopleiding gaat van start met de eerste kandidaten.